donderdag 9 februari 2012

Eva Daeleman, Sabine Hagedoren, Joke van de Velde en Wendy Van Wanten samen op de ‘onbewerkte foto’ van Ook getest op mensen


Eva Daeleman, Sabine Hagedoren, Joke van de Velde en Wendy Van Wanten samen op de ‘onbewerkte foto’ van Ook getest op mensen.


In 'Ook Getest op Mensen' vraagt Eva Daeleman zich op woensdag 8 februari af waarom bijna alle foto's bewerkt worden voor ze worden gepubliceerd. Moet het altijd perfect zijn? Ze vroeg Joke van de Velde, Sabine Hagedoren en Wendy Van Wanten om samen met haar te poseren voor een groepsfoto. Hoe zien de vrouwen eruit op een onbewerkte foto? En op een bewerkte foto? Daarnaast zoekt 'Ook Getest op Mensen' uit welke middeltjes tegen kaalheid echt werken en gaat het na in hoeverre het beeld van forensisch onderzoek uit televisieseries beantwoordt aan de realiteit.

Vier bekende Vlaamse vrouwen Sabine Hagedoren, Joke van de Velde, Eva Daeleman en Wendy Van Wanten poseren 'bloot', dat wil zeggen onbewerkt, voor 'Ook Getest op Mensen'

Eva 'puur'
Eva Daeleman leest wel eens graag een modemagazine en kijkt met veel plezier naar een mooie reclameaffiche. Toch stelt ze zich de vraag waarom modellen enkel rimpelloos en met een egale huid lijken te verschijnen. Waarom worden zowat alle foto’s bewerkt vooraleer ze in magazines of op affiches terechtkomen? Volstaat een mooie foto niet meer? Moet het altijd perfect zijn?

Als reporter van 'Ook Getest op Mensen' wil Eva Daeleman het onderwerp op tafel gooien. Ze ging op zoek naar drie mooie bekende Vlaamse vrouwen die het aandurfden om samen met haar op de foto te gaan, gewoon zoals ze zijn. Joke van de Velde, Sabine Hagedoren en Wendy Van Wanten, drie dames van verschillende leeftijden, gingen in op haar vraag. Het zijn vrouwen die in het verleden al de vraag hebben gekregen of foto’s van hen digitaal mochten worden bewerkt.

Van sommigen onder hen werden foto’s ongevraagd digitaal bijgeschaafd. De vier vrouwen Sabine Hagedoren, Joke van de Velde, Eva Daeleman en Wendy Van Wanten beseffen dat ze een rolmodel zijn en willen een statement maken. Ze willen het verschil laten zien tussen hoe ze echt zijn, en hoe ze soms worden afgebeeld.

Samen op de foto
De bekende Vlaamse vrouwen Sabine Hagedoren, Joke van de Velde, Eva Daeleman en Wendy Van Wanten kregen een naturelle lichte make-up en werden professioneel belicht. Marc Drofmans maakte een groepsfoto, die 'Ook Getest op Mensen' vervolgens bezorgde aan een professionele retoucheur, die foto’s bewerkt voor magazines en reclamecampagnes. Hij bewerkte de foto en gaf de vier dames een nog 'frissere' uitstraling.

Op woensdag 8 februari legt 'Ook Getest op Mensen' de foto’s van Sabine Hagedoren, Joke van de Velde, Eva Daeleman en Wendy Van Wanten naast elkaar: de foto van hoe de vrouwen er echt uitzien, en de foto van hoe ze soms worden afgebeeld. Marcel Vanthilt haalt er enkele experts bij voor een gesprek over het bewerken van foto’s. Waarom zijn het uitgerekend de taille, de ogen, de borsten, de billen, de tanden en de rimpels die onder handen worden genomen? En wat doet de confrontatie met beelden van mooie mensen met ons zelfbeeld?

Kalende mannen
Vijf miljoen. Zoveel haarzakjes heeft een menselijk lichaam gemiddeld. Waarvan één miljoen in ons hoofd-halsgebied en honderdduizend op onze hoofdhuid. Niet min, zou je zeggen, maar toch voelt veertig procent van de veertigjarige Vlaamse mannen zich slecht door een achteruit wijkende haarlijn, of het 'Mr. Propersyndroom'. Ze kopen dan ook massaal haargroeimiddelen; van vloeistoffen, sprays en gels om op hun bol te wrijven tot pillen en poedertjes om in te nemen. Maar helpen die haargroeiproducten wel?

'Ook Getest op Mensen' neemt dermatoloog Véronique Meuleman onder de arm en laat vijf producten testen door een labo. De twee 'winnende' producten worden vervolgens op het hoofd van de broers Pieter-Paul en Ruben gesmeerd, vier maanden lang. Maar niet voor ze zich eerst aan een 'marteltest' onderwierpen.

Was de marteling nodig? Hebben Pieter-Paul en Ruben met andere woorden effectief een weelderige haardos gekregen? Om dat te weten te komen, moeten ze in de studio opnieuw een marteltest ondergaan. Wie mooi wil zijn, moet lijden.

 Kies de juiste sport-bh
Start to run, start to swim, start to tennis, start to move ... Iedereen “start” de laatste jaren op sportief vlak. Perfect, want sporten is goed voor lichaam en geest. Maar moesten de borsten van de sportende dames kunnen spreken, wat zouden zij daar dan van vinden? Van al dat op en neer 'bouncen', heen en weer schudden en gekneld zitten in een veel te smalle bh?

De trotse eigenaressen beseffen niet altijd dat een goede sport-bh onontbeerlijk is. Op korte termijn om geen pijn te hebben en op langere termijn om geen hangborsten te krijgen. Want dat zou wel eens het gevolg kunnen zijn, niet alleen voor de grotere DD cupmaten, ook voor de A-cups onder hen.

Daarom gaat 'Ook Getest Op Mensen' de borsten van Kim en Virginie wetenschappelijk 'schudden voor gebruik'. Met dokter Jan Vranckx, diensthoofd Plastische Heelkunde UZ Leuven, en dokter Ellen Jaspers van de Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen van de KU Leuven. Om dan aan de dames de ideale bh te adviseren. Sporten was nog nooit zo comfortabel!


Een ander onderwerp naast die over de onbewerkte foto's van Sabine Hagedoren, Joke van de Velde, Eva Daeleman en Wendy Van Wanten, CSI
Vlamingen kijken massaal naar detective- en politieseries op televisie. Hoe hoger het CSI-gehalte, hoe beter, zo lijkt het wel. 'Ook Getest op Mensen' vroeg zich af of het er in de realiteit ook zo aan toe gaat bij het sporen zoeken. Dat vraagt om een test. Daarvoor heeft 'Ook Getest Op Mensen' een brasserie, een aantal spoorzoekers, enkele labonderzoekers en vier dames nodig.

Dames die voor hen gaan... koffiekletsen. Aan één tafel en op vier stoelen. 'Ook Getest op Mensen' checkt DNA-materiaal, textielvezels, vingerafdrukken en haren bij verschillende instanties: het NICC (het Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie), het GID (de Gerechtelijke Identificatiedienst van de Federale Politie) en de Wetenschappelijke en Technische Politie Mechelen.

Kunnen de forensische experts aan de hand van die parameters de juiste dame op de juiste stoel zetten? Spannend!

Zoek de zeven verschillen bij Sabine Hagedoren, Joke van de Velde, Eva Daeleman en Wendy Van Wanten, ‘Ook getest op mensen' fotoshopt BV's, magazines hebben meer schroom

Bekende Vlaamse vrouwen Sabine Hagedoren, Joke van de Velde, Eva Daeleman en Wendy Van Wanten tonen in ‘Ook getest op mensen' hoe ze er op foto uitzien mét en zonder retouches. Als protest tegen de fotoshopcultuur. Vlaamse magazines zijn naar eigen zeggen nochtans zuinig op het toverstokje dat Photoshop heet.

Eén-omroepster Eva Daeleman ergerde zich aan de stroom van ‘perfecte', bijgewerkte vrouwen in modemagazines, mannenbladen als P-Magazine en Ché en de reclameaffiches. Bij wijze van statement liet ze zich samen met Joke van de Velde, Sabine Hagedoren en Wendy Van Wanten voor ‘Ook getest op mensen' (Eén) fotograferen. De ene foto toont de vier vrouwen zoals ze zijn, naakt met lichte make-up weliswaar. De andere foto werd onder handen genomen door een professioneel retoucheur die hen ‘een frissere look' gaf. Lees: tailles werden smaller, borsten pronter, ogen groter, buikjes, billen en rimpels verdwenen.

‘Voor onze eigen modeshoots werken we soms de kleur van de foto bij, maar verder dan dat gaat het niet', zegt Katleen Miller, art director bij Feeling. Modellen digitaal verslanken doen ze dan ook niet bij Feeling. ‘Wij willen echte vrouwen tonen. Daarom kiezen we onze modellen met veel zorg. Die mogen niet te mager of te jong zijn.'

Ook foto's van gewone mensen worden niet geretoucheerd. ‘Je moet mensen tonen zoals ze zijn en in hun eigenheid laten', zegt Miller. ‘Bekende Vlamingen zoals Sabine Hagedoren, Joke van de Velde, Eva Daeleman en Wendy Van Wanten werken we evenmin bij, tenzij ze daar zelf expliciet om vragen. Bepaalde BV's vragen of ze foto's voor publicatie mogen zien en willen dan graag dat we een paar onvolmaaktheden wegwerken.'

In advertenties wordt er daarentegen wel lustig geretoucheerd, weet Miller. ‘Reclamebureaus zitten echt met een loep op de huid van die modellen. Alles moet er griezelig perfect uitzien.' Ook bij foto's van internationale sterren is Photoshop de regel. ‘Hun foto's zijn zwaar onder handen genomen', zegt Miller. ‘Als je sommige internationale sterren in het echt zou ontmoeten, zou je flink schrikken.'

Ook Elle bevestigt dat de buitenlandse foto's van internationale sterren die het modeblad koopt, stuk voor stuk bijgewerkt zijn. ‘Bij Madonna bijvoorbeeld waakt haar management er hard over dat ze er rimpelloos uitziet', zegt art director Christel Geelen.

Voor de modereportages met professionele modellen die het blad zelf organiseert, worden retouches daarentegen tot een minimum beperkt. ‘Wij willen geen Vogue zijn, waar vrouwen er soms als aliens uitzien. Een vlekje of een puistje mag weg, maar een schoonheidsvlekje blijft. De vrouwen die we tonen, moeten herkenbaar blijven voor onze lezeressen.'

Een ander verhaal bij de internationale modebeelden die Elle aankoopt. ‘Daar moeten we noodgedwongen fotoshoppen', zegt Geelen. ‘Sommige catwalkmodellen zijn immers zo mager dat we hen dikker moeten maken om hen aanvaardbaar te maken voor een Vlaams publiek. Lelijke, knokige knieën of uitstekende botten werken we dan bij. Die graatmagere modellen zijn een heel groot probleem aan het worden.'

De gemiddelde Vlaamse vrouw zelf komt daarentegen zonder veel retouches in Elle. ‘Als iemand opvallende wallen heeft, dan zullen we die nooit wegwerken, maar hoogstens verzachten. We willen onze lezeressen niet beledigen, maar een goed gevoel over zichzelf bezorgen.'

Ook maandblad Menzo, dat mannen op de cover zet, schuwt Photoshop. ‘Wij bewerken amper foto's', zegt Angélique De Weerd, art director bij Menzo. ‘Als we het toch doen, sturen we meestal de belichting bij. Bij mannen wordt sowieso weinig make-up gebruikt, dus hangt een flatterend beeld heel erg af van de fotograaf zelf en de belichting die hij gebruikt. Voor de cover worden rimpels en wallen soms heel lichtjes bijgewerkt, maar nooit op zo'n manier dat we iemands gezicht veranderen.'

Aan het lichaam wordt hoe dan ook nooit geraakt. ‘In onze rubriek “Spiernaakt”, waarin een sporter zich naakt toont, wordt zelfs geen pixel bewerkt, net omdat we een natuurlijk gespierd lichaam willen tonen. Het is ook niet nodig: de man of vrouw in kwestie is al gespierd genoeg.'

In 'Ook getest op mensen' vraagt Eva Daeleman zich op woensdag 8 februari af waarom bijna alle foto’s bewerkt worden voor ze worden gepubliceerd. Moet het altijd perfect zijn? Ze vroeg Joke van de Velde, Sabine Hagedoren en Wendy Van Wanten om samen met haar te poseren voor een groepsfoto. Hoe zien de vrouwen eruit op een onbewerkte foto? En op een bewerkte?

Eva Daeleman, bekend als 'sidechick' van Peter Van de Veire en omroepster van één, leest wel eens graag een modemagazine en kijkt met veel plezier naar een mooie reclameaffiche. Toch stelt ze zich de vraag waarom modellen enkel rimpelloos en met een egale huid lijken te verschijnen. Waarom worden zowat alle foto’s bewerkt vooraleer ze in magazines of op affiches terechtkomen? Volstaat een mooie foto niet meer? Moet het altijd perfect zijn?

Als reporter van 'Ook getest op mensen' wil Eva Daeleman het onderwerp op tafel gooien. Ze ging op zoek naar drie mooie bekende vrouwen die het aandurfden om samen met haar op de foto te gaan, gewoon zoals ze zijn. Joke van de Velde, Sabine Hagedoren en Wendy Van Wanten, drie dames van verschillende leeftijden, gingen in op haar vraag.

Uiteindelijk koos het Vlaamse publiek in de uitzending van 'Ook getest op mensen' met 65% voor de onbewerkte foto van Sabine Hagedoren, Joke van de Velde, Eva Daeleman en Wendy Van Wanten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten