dinsdag 6 december 2011

Eva Daeleman proefkonijn in nieuw seizoen 'Ook getest op mensen' van Marcel Vanthilt


Eva Daeleman proefkonijn in nieuw seizoen 'Ook getest op mensen' van Marcel Vanthilt.


Marcel Vanthilt (54) neemt over van Kobe Ilsen en Volt. Leerrijk wordt Ook getest op mensen zeker, met Eva Daeleman (21) als proefkonijn.

Kaalhoofdigheid, hartritmestoornissen, ongewenst urineverlies, eerste indrukken, joggen in de stad: het komt allemaal aan bod in het nieuwe seizoen van Ook getest op mensen.


Marcel Vanthilt presenteert dit seizoen met Eva Daeleman, al leert hij zelf elke keer iets bij. 'Dat diepvriesgroenten absoluut niet ongezonder zijn dan verse groenten, bijvoorbeeld. Diepvriesgroenten belanden zo snel in de verpakking dat ze verser dan vers zijn, andere groenten liggen eerst in een opslagplaats voor ze naar de winkel gaan. Ik weet ook dat bio niet gezonder is, het is alleen beter voor het milieu. Ik eet ook veel minder olijven nu ik weet hoe vet die dingen zijn. Ik hou van olijven, kaas en brood: stuk voor stuk ongezonde dingen. Met kleine kinderen in huis moet je ook uitkijken: voor je het weet, eet je hele dagen gehakt in de vorm van worst en gehaktballen. Wij eten nu meer vis, al moet je ook niet overdrijven. In Japan heeft iedereen maagklachten omdat ze er zoveel vervuilde vis eten.'

Eén ding heeft Vanthilt dankzij zijn programma níet geleerd: dat je af en toe eens naar de dokter moet gaan. 'Ik ga niet snel naar de dokter, nooit gedaan. Ik sukkel al drie maanden met mijn linkerknie, een ontstoken pees denk ik. Daar moet ik dringend naar laten kijken.'

Crashdieet met kool

Vanthilt laat zich dit seizoen bijstaan door Eva Daeleman, de okselfrisse sexy omroepster en MNM-stem die een week een crashdieet met kool volgde. 'Niet voor herhaling vatbaar, ik was vaste klant op het toilet. Ik ben niet tegen een dieet, want met een soort Weight Watchers dieet ben ik in het zesde middelbaar flink afgevallen. Ik at veel, sportte niet en er hing wat pubervet aan. Ik woog 72, nu nog zestig. Maar niet dankzij dat kooldieet.'

In het vierde seizoen van ‘Ook getest op mensen’, het populairwetenschappelijke programma dat zich buigt over de gezondheid van de Eén-kijker, introduceert Marcel Vanthilt een aantal nieuwigheden.

Er komt een testruimte in de studio en een mobiel lab op de Vlaamse wegen, omroepster Eva Daeleman onderwerpt zich als proefkonijn aan diverse tests, en de liveshow wordt, geheel in sync met de tijdgeest, nog een stuk interactiever.

Voor de rest blijft naast proefkonijn Eva Daeleman alles bij het oude: wekelijks worden een viertal onderwerpen behandeld, en reportages wisselen af met livegesprekken in de studio.

Ook onze favoriete huisdokter Tom Jacobs is er weer bij - zijn uitleg over aambeien staat voor eeuwig en een dag in ons geheugen gegrift.

Marcel Vanthilt (lacht)«Dat soort prettige onderwerpen heeft hij zelf ook het liefst. Als we hem voorzichtig vragen of een topic toch niet een beetje onkies is voor op tv, ontsteekt hij steevast een vurig betoog over het nut ervan voor de mensen.

»Ik moest onlangs nog aan hem denken. Ik kwam een vrouw tegen in de supermarkt, die me vroeg wat haar man kon doen tegen zijn netelroos.

»Ik wist eerlijk gezegd niet wat dat was, en toen ik het thuis ging opzoeken, bleek dat een nogal vieze huidaandoening te zijn. Gesneden brood voor Tom: dat soort dingen vindt hij geweldig om over te praten.»

Spreken de mensen je vaak aan over hun kwaaltjes?

Marcel Vanthilt «Wel: afgelopen zondag bij de bakker vertelde een vrouw me nog dat ik het leven van haar nonkel had gered. Ik zei: ‘Als ik nog eens iets voor u kan doen, mevrouw: graag! Maar wat bedoelt u eigenlijk?'

»Bleek dat ze het had over één van Toms bijdragen van vorig jaar, over huidvlekken. Iedereen heeft die, maar wanneer zijn ze gevaarlijk? We hebben de week na die uitzending honderden, zo niet duizenden reacties gekregen, ook van dermatologen die vertelden dat ze overrompeld werden en dat ze dankzij het programma veel gevallen van mogelijk gevaarlijke huidvlekken tijdig hadden kunnen opsporen. Onder andere bij de nonkel van die mevrouw.»

Vanthilt «Met het mobiel lab en Eva Daeleman, een nieuwigheid dit jaar, hoop ik een beetje op een soortgelijk effect. In Kortrijk hebben we bijvoorbeeld massaal oogtests afgenomen.

»Studies tonen aan dat veel mensen niet goed zien, terwijl ze dat niet weten. Een vijfde van de mensen die achter het stuur kruipen, zou dat eigenlijk moeten doen met bril.»

 Dit nog: je bent binnenkort ook te horen op een kerstsingle?

Marcel Vanthilt (lacht) «Is dat al geweten? Ik heb een kleine bijdrage geleverd aan de nieuwe single van het Roeselaarse duo Kevin & Mario - een rechtstreeks gevolg van een vriendschap die ontstaan is bij 'Villa Vanthilt' deze zomer.

»Toen ze me vroegen, moest ik geen twee keer nadenken. Ik bedoel: een béétje mediafiguur moet toch ooit een kerstsingle gemaakt hebben?»

Vanaf 30 november hebben de Eén-kijkers iedere woensdag een afspraak met Marcel Vanthilt en Tom Jacobs voor het vierde seizoen van Ook getest op mensen. In de eerste aflevering schakelt Marcel zijn proefkonijn annex reporter MNM’s Eva Daeleman in om na te gaan wat de effecten zijn van een crashdieet.

Alle vrouwen beamen het: afvallen is simpel. Het is gewoon een kwestie van meer verbruiken dan je binnenspeelt. Maar vrouwen weten ook hoe verleidelijk het is om alle waarschuwingen overboord te gooien en gewoon eens een week te leven op sapjes of soepjes. Om zich ten slotte toch in die smalle jurk te kunnen wurmen voor dat ene feest. Een crashdieet dus.

Eva Daeleman, sidekick in de Grote Peter Van de Veire Ochtendshow op MNM, trok haar sportieve outfit en BH aan en liet zich opmeten van kop tot teen: gewicht, vetpercentage, cholesterol. Om dan gezwind een hele week te leven op … koolsoep. Enfin, gezwind. De koolsoep kwam haar oren uit, maar ze deed dapper voort. Onder begeleiding van voedingsdeskundige Patrick Mullie. Alles voor de wetenschap!

En Eva Daeleman verloor inderdaad aan gewicht. Maar of dat blijvend is? En vooral, of dat gezond is? Dat komt ze woensdag live te weten in de studio van Ook getest op mensen, wanneer ze een tweede keer wordt gemeten en gewogen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten